zaterdag 5 september 2015

Dagen zonder suiker!



Ge weet wel, zoals in 'Dagen zonder vlees' maar dan met suiker, enfin ZONDER! 
Ik bedoel dan de geraffineerde suikers uit bewerkte voeding: koekjes, snoep, taart, maar ook wit brood, gewone pasta, witte rijst en alles eigenlijk wat uit een pakje komt.
En er zijn wel 100 varianten van suiker. Lees die etiketjes (ja die met die minuscuul kleine letterkes) op de verpakkingen er maar eens op na in de winkel.

De suikerduivel is alomtegenwoordig. Amai dat klinkt hier onheilspellend duister seg!


Maar waarom zijn geraffineerde suikers eigenlijk zo slecht? 
Read my lips: geraffineerde suikers = energiedip + vitaminetekort + vetopslag

Ge moet hier maar eens verder lezen waarom maar ge moogt mij ook gewoon op mijn woord geloven als ik zeg dat iedereen er veel te veel van eet en en plus dat uw lichaam het overschot doodleuk opslaat in vet. Serieus!

Dus voor ge in september rondkruipt als een levenloze zombie, misschien toch twee keer nadenken voor je gedachteloos die Mars of donut in uw mond steekt.
Ga in plaats daarvan op zoek naar lekkers met natuurlijke suikers zoals honing, stevia of kokosbloesemsuiker.
Gebak, koekjes of andere tussendoortjes kun je ook zoeten met bananen, dadels, appels, worteltjes, rozijnen of  bietjes.
Zet de volkoren varianten van pasta en rijst op het menu of probeer quinoa, spelt, amarant, havervlokken. linzen, etc..

Seg en goed nieuws! Er zijn al een berg aan gezonde recepturen out there!
Het start natuurlijk in de winkel maar de enige raad is: sla de rayon koekskes, snoep, roomijs, chips etc... deze week maar ne keer over!
Koop een voorraadje ongezouten noten, pitten, rozijntjes en fruit voor als uw klein hongertje opkomt.

Ik startte ermee bij het begin van mijn vakantie (15 juli) te samen met mijn dagelijkse oefeningen routine  (ik hou al 52 dagen vol, inmiddels is het een gewoonte geworden). 
Ik slaap beter, voel me beter en ben vanzelf drie kilo kwijt.

So ladies, ga ervoor!  Uw lijf en uw broeken/rokskes gaan er content mee zijn.

Heb je zelf een goeie suikervrije tip of recept op je eigen blog? Plak de link gerust hieronder (reactie). Dan zet ik hem op de #dagenzondersuiker pagina (in de roze balk bovenaan) op mijn blog.

8 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat mijn sneukelend jeugdmaatje het licht heeft gezien. Suiker armoede lukt mij al een hele tijd (allez, toch meestal) en de effecten spreken voor zich...Goe bezig AD !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allez seg, wie we daar hebben ons Conny! Hoe leutig van u hier te zien. Ja, ik doe mijn best, nu de rest van the family nog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inmiddels ben ik er zo aangewend om bijna geen suiker te eten, dat ik al geen suiker meer wil. Ik zie namelijk te veel op tegen de energie-dip die erop volgt. Soms is die zelfs zo erg dat ik me genoodzaakt voel om op bed te gaan liggen.
    Maar wat de suikervrije lekkernijen betreft, komt ie hoor: appel-kaneel dessert met hangop, bananenijs zonder suiker én zonder zuivel, glutenvrije pannenkoekjes, en Snel klaar tofu toetje zonder melk en suiker. Voilà! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaaa de sofa-dip ken ik ook! Daarom is het zo geweldig om te zien dat je onmiddellijk een meer constante energiestroom krijgt als je de suikerkraan toedraait. Bedankt voor je heerlijke tips! Ik heb ze toegevoegd op de #dagenzondersuiker - pagina.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Suiker gebruik ik al niet meer sinds 2010 en ik heb geen probleem om dat vol te houden. Ik ben er aan gewend geraakt en het heeft meer voordelen dan nadelen voor me ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is inderdaad zoals je zegt Godelieve, van zodra het een gewoonte is geworden doe je het onbewust en gaat het vanzelf. De invloed van voeding op ons lichaam is groter dan we denken. En als je er de vruchten van plukt, hou je makkelijker vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb wel flink geminderd met suiker. Maar 's ochtends doe ik het nog wel in de koffie...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super Nicole! Gelukkig lust ik geen koffie met suiker. Maar ik mag de suikerkraan wel nog iets dichter draaien. Heb de laatste week aan de (melk)chocola gezeten :) Op = op en geen nieuwe kopen is de boodschap!

    BeantwoordenVerwijderen