woensdag 20 oktober 2010

Gegrilde varkenskotelet en gebakken honingappeltjes


Grijs, nat en koud. Je hoeft vast geen drie keer te raden waarop deze beschrijving slaat. Jawel, oktober doet als herfstmaand zijn reputatie alle eer aan en jaagt ons door weer en wind naar buiten. Naar school, naar het werk, naar de bakker of de supermarkt. Daarom een gerechtje waar je een instant home sweet home gevoel van krijgt. De pannekoekengeur die de ovenappeltjes verspreiden is de extra die er bovenop krijgt.
Je hebt vast nog wel een appeltje liggen? Ik wel alvast euh...meer dan één. Twee weken geleden gingen we zelf onze appels plukken en ik ben me daar een beetje te buiten gegaan. Bon, appels op het menu dus.

Nu denk ik bij appels altijd vanzelf aan varkensvlees. Alleen vind ik varkenvlees en zeker koteletten iets droogs hebben. Daarom marineerde ik ze een uurtje in wat olijfolie, soyasaus, worcestersaus, rijstazijn en sesamolie. Voeg een snuf zout en een flinke draai van je pepermolen toe en leg het vlees erin en zet koel weg.




Schil een appel of zes en haal met een appelboor het klokhuis eruit.
Meng 1 el honing met 1 eetlepel bruine suiker, 1 el zachte boter en een flinke snuif kaneel. Ik had ook nog walnoten liggen van een flinke wandeling vorig weekend. Ik pelde en hakte zes noten en voegde die ook toe.Vul de klokhuisgaatjes met het mengsel.



Zet op 175° graden afgedekt met zilverpapier in de oven gedurende een uur en een half. De beste resultaten krijg je met een Boskoop of Reinette maar elke andere appel kan ook (mogelijks moeten ze dan een half uurtje langer in de oven).
Ja ik weet het, het lijkt oneindig lang maar je moet er voor de rest helemaal niks aan doen.



Tien minuutjes voor je appels klaar zijn zet je je grilpan op het vuur. Gooi je koteletjes in de pan en laat elke kant een minuutje of vier bakken. Draai je kotelet na twee minuten in de andere richting zodat je mooie gegrilde ruitjes op je kotelet krijgt. Mijn koteletten waren niet zo dik dus na 8 minuten klaar dus elke gaartijd zal een beetje verschillen naargelang dikte, hoeveelheid vlees in je pan.

Ik gaf hier een ovenaardappeltje bij die ook nog eens gelijktijdig met de appels in de oven konden. Gewoon in vieren snijden in de lengte, peper, zout en de oven in.



Heb je kids: zet ze gerust aan het werk. Mijn dochter vindt het altijd leuk om te helpen in de keuken.



Home sweet home!

1 opmerking: