maandag 11 oktober 2010

Dubbele chocolade en pruimen clafoutis



Toen ik dit weekend in de voorraadkast graaide naar het pak rietsuiker, viel mijn oog op een zakje kastanjemeel dat ik deze zomer kreeg. Domi bracht het voor me mee toen ze terugkwam van verlof in de Ardèche. Het kastanjemeel is biologisch en heeft bovendien een AOC vermelding. Op de achterzijde van het pak staan enkele recepten voor flan en crêpes met kastanjemeel maar het was pas toen ik de chocolade calafoutis van Donna Hay uit haar laatste "seizoenskookboek" zag dat ik geïnspireerd raakt. Het kastanjemeel (Donna gebruikt gewone bloem en dat kan ook perfect natuurlijk) geeft een extra herfstige toets aan het gebak dat qua consistentie het midden houdt tussen een brownie en kleverige pudding.
Als je niet houdt van de machtige smaak van chocolade, vergeet deze taart dan gewoon. De cacao en de gehakte pure chocolade zorgen namelijk voor 'dubble chocolate power'! En net als je denkt 'chocolate overkill' zorgt het zuurtje van de pruimen voor de perfecte balans. Niets zo heerlijk dan na een herfstwandeling bij een kom koffie je vork in deze lekkernij te planten.
Voor de rest is deze clafoutis supermakkelijk te maken. Het allermoeilijkste is om niet alle chocolade op te eten voor ze daadwerkelijk onder het beslag gemengd wordt.




Meng de bloem, cacao en suiker in een kom. Hak de chocolade grof en halveer de pruimen. Meng in een andere kom de eieren, het vanille-extract en de room. Voeg het bloemmengsel al roerend toe aan het eimengsel en doe daarna de gehakte chocolade erbij. Verwarm de oven voor op 180°.



Giet het mengsel in een taartvorm die je met bakpapier bekleed hebt en garneer met de pruimen.


Bak gaar in 20 à 25 minuten.



50 gr kastanjebloem of gewone bloem
25 gr cacao
75 gr fijne kristalsuiker
1 el vanille-extract
3 eieren
250 ml slagroom
175 gr pure chocolade, fijngehakt
6 grote of 8 kleine pruimen

1 opmerking: